به روز شده در: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۷۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ابوالفضل مصلح
از جمله شاخصها در تعیین میزان رشد و توسعه در کشورها بررسی وضعیت طراز پرداختهای خارجی و توان صادراتی انها است که بمثابه دماسنج وضعیت ساختار اقتصادی را نشان دهد.

سخن، گروه اقتصادی: از جمله شاخصها در تعیین میزان رشد و توسعه در کشورها بررسی وضعیت طراز پرداختهای خارجی و توان صادراتی انها است و به عبارتی وضعیت طراز پرداختهای خارحی می تواند بمثابه دماسنج وضعیت ساختار اقتصادی نوع بیماری و در مقابل میزان سلامتی و جهت گیری راهبردها و سیاستهای اقتصادی و درنتیجه راهبردهای تجارت خارجی و کلا سیاست خارجی کشورها در کوتاه و بلند مدت را نشان دهد.

در کشورهای توسعه یافته تجارت خارجی کارمایه و دستمایه اقتصاد داخلی است و حتی دستگاه سیاست خارجی به عنوان دیده بان و هموار کننده بسترها برای حضور کالاها و نیز تامین منابع مورد نیاز اقتصاد داخلی و رصد کننده شرایط بازار و نحوه نفوذ و موقعیت رقبا و..... ماموریت خود را سامان داده و در مقام یاری دهنده به اقتصاد ملی عمل می نماید.

در این کشورها اصلی ترین هدف در تجارت خارجی موضوع صادرات و دستیابی به سهم مناسب از بازارهای بین المللی است و در این راه دولتها با تشکیل سازمانهای پشتیبانی کننده همچون کنفدراسیون صنایع بخشهای تولیدی را حمایت نموده و موضوع واردات بنابه موافقت این سازمانها و به منظور تامین اهدافی چون:

- حفظ قدرت رقابتی صنایع داخلی با صنایع مشابه خارجی.

ـ حفظ تعادل بازار داخلی و تامین رفاه و قدرت خرید مصرف کنندگان داخلی.

- الزام در دادن سهمی از بازار داخلی به کشورهای طرف تجارت تا استانه دستیابی به سهمی از بارار داخلی ان کشورها.

ـ اعمال نظارت کامل دقیق و مستمر بر میزان کیفیت و مسیرهای حرکت کالاهای وارداتی به داخل کشور.

ـ رعایت اصل حفظ مزیت های نسبی داخلی در تعاملات تجاری. به همین خاطر در برخی از زمینه ها با دادن سوبسیدهای بالا به تولید کنندگان داخلی مانع از امکان ورود کالاهای رقیب در نرخ میزان تعرفه های اعلانی میشوند.

ـ در برخی موارد علی رغم ازادی ظاهری در امر تجارت و امکان واردات به کشور با انجام تبلیغات داخلی عملا زمینه ورود و فروش کالاهای مزاحم برای صنایع داخلی را از بین می برند.

ـ در این کشورها تجارت خارجی با پیروی از قوانین مشخص روشن و ثابت و منطبق با راهبردها و سیاست های اقتصاد ملی پیروی می نماید. در این خصوص اصل برای تجارت خارجی حفظ و ارتقای قدرت صادراتی کشور است.

صادرات به عکس امر واردات نیازمند مجموعه ای از همکاری های بین بخشی و پشتیبانی در سطح ملی است. برای نمونه اگر کشوری سالانه ۱۰۰ تن سیب زمینی تولید و به همان میزان نیز مصرف داشته باشد و به عبارتی در مرز خود کفایی قرار گیرد الزامات برنامه توسعه کشور اقتضا می کند تا بر پایه قدرت تجارت خارجی و توان مدیریت خارجی کشور و..... بخشی از سیب زمینی تولیدی را صادر و به میزان مورد نیاز وارد نمایند. حتی اگر این کار کشور را از حیث هزینه و فایده در نقطه سر به سر نگهدارد و چنانچه دورنمای سود اینده روشن باشد تجارت در زیر نقطه سر به سر نیز با توجیه و پشتیبانی دولت ها همراه خواهد شد.

ـ در برخی کشورها مشاهده می شود که تجارت خارجی در سایه اصول اعلان شده و خدشه ناپذیر و در قالب مانیفیستی توافق شده میان دولت و فعالان تولیدی و تجاری دقالب اصول زیر سازماندهی شده است که:

در موضوع صادرات

الف: صادرات کالاهای نهایی بدون کمترین دخالت دولت؛ ازاد و به نسبتی که از مصرف نهایی فاصله می گیرد تعرفه دولتی افزایش می یابد. تنها استثنا در این رابطه مربوط به کالاهای نظامی و با مصرف دوگانه می شود که صادرکنندگان می بایست ملاحظات دولتها را رعایت نمایند.

ب - صاردات کالاهای خام با نظر و موافقت دولت و یا کنفدراسیون صنایع می تواند صورت گیرد.

در موضوع واردات

الف ـ واردات کالاها و مصنوعات ساخته شده با مصرف نهایی با موافقت دولتها و کنفدراسیون صنایع می تواند صورت گیرد و اهرم تعرفه با قدرت بکار گرفته می شود.

ب - واردات کالاهای واسطه ای و مواد خام؛ ازاد و با هدف پشتیبانی صنایع داخلی و بخش های کشاورزی دست تجار کاملا باز می باشد.

با عنایت به ملاحظات فوق مشاهده می شود که در تجارت خارجی کشورهای توسعه یافته انچه که از اهمیت خدشه ناپذیر برخوردار است موضوع رفاه و توسعه روندهای تولیدی و کسب موقعیت در بازارهای خارجی است و در این رابطه ملاحظاتی چون ارتباطات حزبی و محفلی ایجاد درامدهای خارج از محاسبه برای برخی افراد و سازمانها و استفاده از رانت های اطلاعاتی داخل و خارج برای پیشبرد منافع تجاری افراد و اشخاص و.... اثری نیست. انچه هست تامین قدرت ملی است که در شکل قدرت خرید پول ملی رفاه و ارامش پایدار در جامعه و عزت و اقتدار خارجی این کشورها با به اهتزاز درامدن پرچم مصنوعات تولیدی می تواند تبلور یابد نه در اعلان برائت و انکار گذشته و انتظار دریافت احترام از پلیسهای فرودگاهی در کشورهای خاص!

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
0
دولت دست تاجرهاس نه کسانی که به فکر تولید باشند. مشکل اینه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: