به روز شده در: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۶۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرامرز روشنايي در غرقه سخن:
فرامرز روشنايي بازيگر با سابقه تلويزيون و سينما با حضور در غرقه شبكه خبري سخن در بیستمین نمایشگاه مطبوعات درباره وضعيت سينما و تلويزيون كشور توضيحاتي را بيان كردند.
سخن، گروه فرهنگ و هنر: فرامرز روشنايي بازيگر با سابقه تلويزيون و سينما پس از حضور در غرقه شبكه خبري سخن در بیستمین نمایشگاه مطبوعات، طي مصاحبه اي درباره وضعيت سينما و تلويزيون كشور توضيحاتي را بيان كردند.
 
سخن: آقای روشنایی کم کارید؟

روشنايي: طبیعتا ما جزو افرادی هستیم که انتخاب می شويم و انتخاب نمی کنیم و آخرین کاری که من کردم سریال"معماي شاه" است که البته بازی من در خرداد امسال در این سريال تمام شد که در آن نقش دکتر جمشید آموزگار را دارم. الان هم خود سریال ادامه دارد ولی قسمت های غیر کاخ را می گیرند. این آخرین کار من بوده است.ولی در عرصه ژورنالیست من روابط عمومی انجمن بازیگران سینمای ایران همچنان فعالم.
 
سخن:  الان پیشنهادی ندارید؟
روشنايي: یکی همین کار آقای افخمی به نام روباه است که دستیارشان با من تماس گرفتند.

سخن: در چه زمینه ای است؟
روشنايي: تا آنجایی که من می دانیم فیلمی در ارتباط با شهدای هسته ای است که حالا قرار است فيلمنامه را به من به دهند و صحبت بشود تا ببینیم قسمت می شود یا نه.

سخن: سریال چی؟
روشنايي: هیچ؛ می شود گفت که من از خرداد تا حالا بیکار خالصم.

سخن: یعنی فقط کار ژورناليستي می کنید؟
روشنايي: آن هم فقط جسته و گریخته. تنها کاری که الان دارم همان روابط عمومی انجمن بازیگران است.


سخن: قضیه خانه سینما به کجا رسید؟ ما که نفهمیدیم.
روشنايي: خانه سینما دارد روال طبیعی خود را طی می کند اتفاق خاصی نیفتاده است. 

سخن: یعنی آن قضایا و موضوعات حل شد؟
روشنايي: دولت قبلی ادعا می کرد که غیرقانونی است و وکلای خانه سینما هم ادله داشتند که این کارشان غیر قانونی نیست. دولت جدید که آمد عملا آن حرف را نقض کرد. در هر صورت همان موقع که ساختمان بسته بود صنوف با هم ارتباط داشتند و در حقیقت خانه سینما کار خودش را می کرده است. 

سخن: ولی بحثی که بود این بود که صنوف باید کار خودشان را بکنند. خانه سینما در اين ميان چه كاره است؟ 
روشنايي: صنوف زیر پوشش جایی هستند به نام خانه سینما. 

سخن: صنوف همچنان داشتند کار خودشان را می کردند سینما هم که داشت می گشت. خانه سينما چه كار مي كرد؟ 
روشنايي: این 31 صنف در اساسنامه تک تکشان قید شده است که زیر چتر نهادی به اسم خانه سینما هستند و پیوند دهنده این صنوف همان هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما است. هر اتفاق صنفی که می افتد هر تعامی که می شود طبیعتا در این جا انجام می شود و خانه سینما دارد کار طبیعی خود را می کند و من فکر می کنم مجمع عمومی که شاید 6 ماه دیگر برگزار می شود هیئت مدیره جدید و مدیر عامل جدید را انتخاب می کنند.

 
سخن: یک بحثی که در همان دولت پیشین هم مطرح بود این بود که می گفتند هیئت مدیره مشکل دارند یعنی اگر این ها عوض شوند هیچ مشکلی دیگر نیست. 
روشنايي: متاسفانه به جای این که به ریشه بپردازند به سطح می پردازند . مساله افراد نیستند شما فرض کنيد من روشنایی به عنوان مثال مثلا یک آدم ناصالح در یک نهادی مسئولیتی دارم. دلیل حضور این آدم ناصالح در این نهاد دلیل بر این که آن نهاد باید از پایه از بین برود که نیست. حالا اینها بل چند نفر از این افراد مشکل داشتند. خب با همان افراد برخورد می کردند به نهاد خانه سینما چه کار دارند.
ضمن اینکه آن افراد از نظر آنها ناصالح بودند از نظر آن افرادی که ما ها بودیم و آمدیم این افراد را انتخاب کرديم که صالح بودند. یعنی تک تک افرادی که در هیئت مدیره بودند از نظر اهالی سینما آدم های صلحی بودند که انتخاب شدند؛ با لابی گری که انتخاب نشدند یعنی تک تک آنها از اقای توحیدی گرفته از آقای اثباتی گرفته از آقای عسگرپور گرفته تمام اینها به صورت شفاف انتخاب شده بودند.
 حالا چون یک مسئول با یک فردی مخالفت دارد بیاید بگوید من چون با این مخالفم، باید برود. مگر دیگر سنگ روی سنگ بند می شود اتفاقا ما مصر بودیم که این افراد باشند به خاطر اینکه این بدعتی می شد که هر دفعه هر مسئولی بیاد و بگويد که حالا من با این خوبم با آن خوب نیستم. 

سخن: پس یك جورایی دعوا را شخصی می دیدید؟
روشنايي: خب وقتی دعوای  شخصی بشود همین می شود که شما می بینید که اگر مشکل قانونی داشت چرا الان دارد خانه سینما به خوبی کارش را انجام می دهد؟

سخن: حال سینما را چه طور مي بينيد؟ از دولت اصلاحات مردم زیاد از سینما استقبال نمی کردند که در دولت آقای احمدی نژادهم همين مساله بود الان هم اکثر مردم سينما نمي روند. 
روشنايي: در یک کلمه وضعیت سینما شرایط خطیری را طی می کند در یک حالت گذار است. به خاطر اینکه الان این افرادی که آمدند مسئولیت امور سینما را به عهده گرفتند با یک تدبیری دارن سعی می کنند این حالت گذار از بی اعتنایی که قبلا مردم نسبت به سینما پیدا کرده بودند را به اقبال و استقبال نزدیک کنند. تا از فضای قبلی بخواهد به این فضای جدید برسد حداقل از نظر من این 4 سال اولیه که این دولت دوران گذار را باید تجربه کند تا شرایط صنعتی و طبیعی خودش پیدا کند. 


سخن: یعنی به نظر شما الان دارد به سمت مطلوب شدن میرود؟
روشنايي: بله به دلیل اینکه آن موقع مخصوصا اواخر دوران آقای احمدی نژاد یا همان دوره آقای شمقدری تمام پایه اساس فیلم ها بسنده شده بود به رانت. رانت های دولتی.

سخن: مگر الان این گونه نیست؟
روشنايي: الان سازمان سینمایی دارد فضایی را ایجاد می کند که از این حالت بخش دولتی و اتکا به بخش دولتی بیاد در بخش خصوصی. به خاطر همین است که می گویم دوران خطیری را دارد طی میکند و این با یک روز و دو روز انجام نمی شود. نمونه اش را داریم می بینیم که می گويند دولت عملا بودجه ای برای فیلم ها ندارد خودتان برويد یک فکری بکنید.
اینها هم كه یکی دو روزه نمی شود. باید آرام آرام این مرحله طی شود و دارند این کار را می کنند. خب طبیعتا ممکن است یک جا اشتباه بشود یک جایی دقیق شوند. کج دار و مریض امکان دارد بشود ولی بالاخره نیت و هدف این است که بخش خصوصی تقویت شود.


 سخن: به عنوان آخرین سوال شما چون در تلویزیون هم فعالیت داشتید، الان آقای سرفراز آمده است. در سریال سازی مشخصا بخواهم بگویم نظرتان چیست؟
روشنايي: من آمدن آقای سرفراز را خیلی خوب مي بينم. اولا این که از دل خود تلویزيون آمده است. چند تا شبکه مهم به خصوص آی فیلم را راه اندازی کرده است و اگر دقت کنید آی فیلم یکی از شبکه های پر بیننده در خود کشور است حتی اگر به اقبال خارج از کشور آن کار نداشته باشیم این نشان دهنده این است که ایشان وجه سرگرمی بودن تلویزیون را به خوبی درک کرده است. برای هر کدام از آنها تعریف دارد برای هیس‌پان تی‌وی تعریف کرده و برای آی فیلم هم تعریف خاص خود را دارد من هیچ اطلاعات شخصی از ايشان ندارم ولی روشن بینی ايشان را می توانم ببینم و این هم نوید روز های خوبی را می دهد.
 آقای ضرغامی معاونینی که انتخاب کرده بودند این اواخر ما می دیدم که به جز یکی دو تهیه کننده کس دیگری کار نمی کرد. ما بهترین تهیه کننده های تلویزیون مثل آقای بشکوفه ، مثل آقای عفیفه ، مثل آقاي خوش رزم، اینها اصلا در اواخر دوره آقای ضرغامی کار نمی کردند فقط شما می دیدید دو سه تهیه کننده خاص هستند و انگار  یک جمع خصوصی شده بود. ولی من امیدوارم با تغییر معاونین فضا طوری شود که باعث شکوفایی تلویزیون شود. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: