به روز شده در: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۶۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مهندس اعلایی استاندار سابق ایلام در غرفه سخن:
مهندس اعلايي رئيس تشريفات رياست جمهوري در دولت نهم و استاندار ايلام در دولت دهم با حضور در غرقه شبكه خبري سخن در بیستمین نمایشگاه مطبوعات درباره احياي سازمان برنامه و بودجه توضيحاتي را بيان كردند.
سخن، گروه سیاسی: مهندس اعلايي رئيس تشريفات رياست جمهوري در دولت نهم و استاندار ايلام در دولت دهم پس از حضور در غرقه شبكه خبري سخن در بیستمین نمایشگاه مطبوعات، طي مصاحبه اي درباره احياي سازمان برنامه و بودجه توضيحاتي را بيان كردند. 

سخن: ارزيابي شما در مورد تغييراتي كه دولت يازدهم مبني بر احياي سازمان برنامه و بودجه انجام داده است چيست؟

اعلايي: جا دارد بنده چند نكته را از منظر حاكميتي در اين زمينه مطرح كنم. يك نكته اينكه دولت ها هر كدام ايده ها و نظراتي دارند كه بر پايه تجربه دولت قبل بنا شده است. بديهي است كه شما هر ايده و نظري داشته باشيد روي تجربه دولت گذشته مي گذاريد تجربه دولت گذشته هم در مقطع خودش يك مباني كارشناسي را دارد كه شما در اين تغييرات طبق قاعده بايد يك نيم نگاهي را به مباني كارشناسي تغييراتي كه در دولت قبلي انجام شده داشته باشيد، پس از آن تغييراتي جديدي را اجام دهيد.

اين كار موجب مي شود كه تغييرات ما رو به جلو باشد و نه اينكه ما را به عقب بر گرداند كه اگر به عقب بر گرديم خسارت بزرگي به كشور وارد مي شود.
اين را هم بايد گفت كه قبل از دولت آقاي احمدي نژاد نيز خيلي ها بر اين نظر بودند كه سازمان سازمان برنامه و بودجه بايد منحل شود. البته آقاي احمدي نژاد و دولت نهم يك مباني داشتند كه در مقطع خودش كارشناسي شده بود و روي آن مباني تغييراتي را ايجاد كردند. ممكن است آن تغييرات به درستي صورت نگرفته باشد كه حتما ايراداتي به آن وارد است ولي دولت جديد از روي تجربه دولت قبل بايد تغييري رو به جلو بايد ايجا كند.


ما متاسفانه در دولت ها دور برگردان هايي را شاهديم كه در واقع ارتجاعي است و ما را به گذشته اي بر مي گرداند كه بسياري از كارشناسان به آن نقد داشتند.

سخن: به نظر شما در اين دولت اين دوربرگردان ها بيشتر نشده است ؟

اعلايي: صحبت من مشخصا روي اين سازمان برنامه و بودجه است چراكه دولت جديد زمان زيادي نيست كه روي كار آمده...

سخن: مثلا در مساله مسكن مهر كه دولت جديد آن را يكي از عوامل گراني مسكن اعلام كرد.

اعلايي: به همين دليل من عرض كردم بحثم حاكميتي است. نكته دوم اينكه كارشناسي زمان آقاي احمدي نژاد چگونه بود. من به اين دليل كه در آن زمان استاندار بودم عرض مي كنم آقاي احمدي نژاد نگاه خاصي به ارتقاء اختيارات استانها داشتند و معتقد بودند كه استانها بايد اختيار بيشتري داشته باشند و نبايد متمركز تصميم گيري شود و من بر اينكه اين نظر كارشناسي است تاكيد دارم به اين دليل كه در همان دوره اول يعني سال 84، زمانيكه من رئيس تشريفات نهاد رياست جمهوري بودم در اوايل سفرهاي استاني ما قرار بود به يك استاني سفر كنيم كه استاندار دولت قبل هنوز بود.

ايشان آمد تهران تا با من ملاقاتي داشته باشد تا با هم برنامه هاي سفر را تنظيم كنيم. زمانيكه پيش من آمد از اولين جلسه آقاي رئيس جمهور با استانداران آمده بود. 
اين استاندار كه اكنون در دولت جديد يكي از استاندارها شده است نكته اي مهم را گفت. او به من گفت: "كه من مي دانم پس از سفر شما به اين استان من عوض خواهم شد و بدون چاپلوسي اين نكته را عرض نمي كنم. يك بحث بسيار عميقي آقاي رئيس جمهور در ارتباط با مساله اختيارات استان ها داشتند كه بسيار كارشناسي است"


ببينيد اين صحبت را يك استاندار دولت اصلاحات مي گويد كه اكنون هم استاندار است. اين نشان مي دهد كه كارهاي دولت آقاي احمدي نژاد بر اساس مباني كارشناسي بود.
تغيير سازمان مديريت به معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور نيز بر اساس يك كارشناسي انجام شد.

نكته ديگري كه من از نزديك با آن بر خورد داشتم اين بود كه در استانها اگر دوباره بازگرديم به اداره كل برنامه و بودجه در استان، و خارج از استانداري تشكيل شود، غير از آنكه بازگشت به عقب است. به اختيارات استانها نيز صدمات جدي وارد مي كند. چراكه تغييراتي كه در زمان آقاي احمدي نژاد انجام شد اختيارات استانها را بالا برد و توزيع منابع مالي در اختيار استاندار قرار گرفت. يعني اينكه مدير كل برنامه و بودجه استان، معاون برنامه ريزي استاندار شد. اگر چه ما شوراي برنامه ريزي داشتيم و در شورا تصويب مي شد ولي اينكه استانداري و معاون استاندار مسئول توزيع بودجه استاني باشد به اداره استان بسيار كمك مي كند. در مجموع مي خواهم اين را عرض كنم كه تغييرات بايد روبه جلو باشد.
 
مثالي براي شما عرض كنم. فرض كنيد بيماري به يك پزشك مراجعه كند و پزشك نيز نسخه اي براي آن مي نويسد. اين نسخه دكتر شايد ده درصد از بيماري را حل كند و سي درصد هم عوارض جديد ايجاد كند. بيمار به دكتر ديگري مراجعه مي كند. آن دكتر نيز نسخه جديد مي نويسد ولي نمي تواند كار دكتر قبلي را تكذيب كند. دكتر جديد از تجربيات دكتر قبل استفاده مي كند براي آنكه نسخه جديد را با رويكردي جديد و رو به جلو براي بيمار تجويز كند.


مسكن مهر را نيز كه شما به آن اشاره كرديد همين گونه است. اينكه همينطور مي آيند و مي گويند كه اين مسكن نباشد صحبت درستي نيست. مسكن مهر مباني كارشناسي داشته است...

سخن: اين صحبت ها را در اوايل روي كار آمدن دولت كردند و حتي نيامدند ببينند كه اين موضوع بر اساس چه مبنايي صورت گرفته و بحث كارشناسي آن چيست.

اعلايي: بله؛ البته اين كارها رويكردي سياسي دارد. به عقيده من دولت ها بايد همديگر را تكميل كنند. من زماني كه در استان ايلام توديع شدم در جلسه توديع گفتم كه اين فعاليت هايي كه صورت گرفته فعاليت هاي من نيست بلكه گذشتگان كار را شروع كردند در دوره من تمام شد. من نيز فعاليت هايي را آغاز كردم و بايد در دوره ديگران گل آن چيده شود. در مجموع اينكه تغييرات بايد موجب تكميل يكديگر شود نه اينكه موجب تخريب باشد. 

حضرت آقا نيز بسيار صريح و زيبا اين مساله را طرح كردند كه شما بايد گذشته را نقد كنيد، بدي هاي آن را انجام ندهيد و خوبي هاي آن را نيز افزايش دهيد. اين يعني سلسله اي كه يكديگر را تكميل مي كند. در ضمن بايد گفت كه اكنون جمهوري اسلامي است. ما زمان شاه را كه فتح نكرديم و دولت به دولت در زمان جمهوري اسلامي دست به دست يكديگر مي دهند. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: