به روز شده در: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۵۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
نگاهی به اخبار و گزارش مطبوعات درباره بازارهای کشور
این گزارش به ارایه مهم ترین اخبار و گزارشات روزانه برخی مطبوعات مهم کشور درباره چهار بازار شامل مسکن, بورس, خودرو و طلا و ارز می پردازد.
سخن، گروه بازار: این گزارش به ارایه  مهم ترین اخبار و گزارشات روزانه برخی مطبوعات مهم کشور درباره چهار بازار شامل مسکن, بورس, خودرو و طلا و ارز با رویکردی خبری-تحلیلی می پردازد.


توقف تولید وانت پیکان تا پایان سال
رئیس سازمان استاندارد از توقف تولید وانت پیکان تا پایان امسال خبر داد و گفت: «مهلت جدیدی برای تولید خودرو با دو ایربگ صادر نشده است.»نیره پیروزبخت به فارس اظهار داشت: «بر اساس مصوبه هیأت وزیران، خط تولید وانت پیکان تا پایان امسال باید جمع‌آوری و تولید این خودرو نیز متوقف شود، به همین دلیل برنامه‌ای برای نصب ایربگ روی این محصول مطرح نیست.


توليد 206 تيپ2 با موتور ساخت داخل آغاز شد

دنیای اقتصاد: مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو روز گذشته و در مراسم رونمایی از توليد 206 تيپ2 گفت: پژو باید بداند تنها در صورتی می‌تواند بار ديگر به بازار ایران بازگردد که در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کند.
هاشم يكه‌زارع در جمع مسوولان و خبرنگاران در حالي اين پيغام را به پژو و ديگر شركاي خارجي (رنو و سوزوكي) اعلام كرد كه مذاكرات هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5 و موفقيت آن به عنوان شرط شركاي خارجي؛ اگرچه مسير مثبتي را طي مي‌كند، اما همچنان نتيجه مشخصي در پي نداشته است..
مذاكرات نیمه تمام هسته‌اي و درخواست خودروسازان براي سرمايه‌گذاري شركاي خارجي در ایران در حالي است كه طرف‌هاي خارجي براي شفاف كردن مذاكرات خود با خودروسازان به رفع تحريم‌ها عليه صنعت خودرو اكتفا نكرده‌اند و همچنان در انتظار روشن شدن نتايج قطعي مذاكرات هسته‌اي و شرايط بين‌المللي ايران هستند. اما شرط سرمايه‌گذاري براي ورود شركاي خارجي به صنعت خودرو کشور در حالي است كه موضوع «درجا زدن صنعت خودرو طي 12 سال گذشته» نيز از سوي يكه‌زارع در مراسم ياد شده مطرح شد. او در حالي تاکید می‌کند كه «در ۱۲ سال گذشته اتفاقی در توسعه صنعت خودرو نیفتاده است» كه به برنامه‌هايي براي توليد محصولات جديد بر پايه پلت‌فرم‌هاي داخلي نيز اشاره مي‌كند. اما از آنجا كه عدم تحرك صنعت خودرو به سمت توليد محصولاتي جديد با تكنولوژي روز دنيا طي سال‌هاي گذشته مورد اعتراف خود خودروسازان نيز هست، اين سوال مطرح مي‌شود خودروسازاني كه طي سال‌هاي گذشته و در كنار شركاي خارجي خود موفق به پيش بردن برنامه‌هايي از قبيل توسعه محصول يا طراحي و ساخت پلت‌فرم نشدند، حالا و در حالي كه هيچ‌يك از اين شركا را در كنار خود ندارند، چه برنامه‌اي براي پيش‌برد اهداف خود خواهند داشت ؟ اگرچه به گفته خودروسازان اعمال تحريم عليه صنعت خودرو آنها را خودكفاتر از گذشته كرده است و يكه‌زارع نيز در اين زمينه تاكيد كرد که «برنامه‌هاي صنعت خودرو با فرض ادامه شرايط تحريم تنظيم شده است»، اما واقعيت صنعت خودرو در دنيا اين است كه پيشبرد برنامه‌هايي براي تنوع محصول يا توليد پلت‌فرم بدون همكاري يا همفكري يك شريك خارجي ممكن نخواهد بود. در اين زمينه یک كارشناس صنعت خودرو با توجه به اظهارات یکه‌زارع عقيده دارد که به‌نظر مي‌رسد اطمينان خودروسازان براي ادامه برنامه‌هاي توليدي خود بدون حضور شركاي غربي، با حضور چيني‌ها در صنعت خودروي ايران توجيه مي‌شود.

داخلي‌سازي قيمت را کاهش نمی دهد
اما مديرعامل گروه خودروسازي ايران‌خودرو در ادامه مراسم آغاز خط توليد پژو206 تيپ دو با موتور TU3

با تاکید بر اینکه کاهش ارزبری ناشی از داخلی‌سازی خودروی 206 تاثیری بر قیمت تمام شده این خودرو در بازار نخواهد داشت، گفت: این خودرو بعد از حل مشکلات شماره‌گذاری ظرف 20 روز آینده وارد بازار خواهد شد. يكه‌زارع در رابطه با قيمت اين خودرو ادامه داد: ارزی که در فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت برای پژو 206 در نظر گرفته شده بود، ارز مبادله‌ای بود که خودروسازان هیچ‌گاه از ارز مبادله‌ای استفاده نکرده و ارز آزاد را از بازار تهیه کرده بودند؛ بنابراین هم‌اکنون با توجه به ساخت داخل این خودرو، قیمت پژو 206 تغییری نخواهد کرد. او ادامه داد: قیمت‌هایی که هم‌اکنون برای خودروی 206 اعمال می‌شود، با توجه به داخلی‌سازی تنها به قیمت تمام شده نزدیک‌تر شده است. به گفته يكه‌زارع در حال حاضر روزانه 400 دستگاه از این خودرو به توليد مي‌رسد كه در آينده براساس نیاز مشتری با موتور TU3 یا TU5 عرضه خواهد شد.

هر 6 ماه يك محصول جديد
یکه‌زارع در ادامه با تاکید براینکه امسال به کیفیت خدمات پس از فروش و صادرات خودرو توجه ویژه‌ای داریم تصریح کرد: بنا داریم هر 6 ماه یک محصول جدید را به بازار معرفی کنیم و هر سه سال یک موتور خانواده جدید را رونمایی کنیم. او نيمه دوم سال 94 را زمان آغاز برنامه ياد شده اعلام كرد و گفت: پژو 405 از انتهاي سال آينده از چرخه توليد خارج خواهد شد و برنامه‌هاي توسعه محصول و خروج خودروهاي قديمي به تدريج ادامه خواهد يافت.
او همچنين از تولید اولین پلت‌فرم با قوای محرکه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و دو سال آینده را زماني دانست كه در آن زمان صنعت خودروي ايران پلت‌فرم با قوای محرکه خود را خواهد داشت؛ به‌نحوی‌که هیچ پلت‌فرم دیگری در ایران به جز پلت‌فرم داخلی اجرا نخواهد شد.

افزايش گارانتي داخلي‌ها به 3 سال
یکه‌زارع در رابطه با بحث كيفيت خودروهاي داخلي گفت: برنامه ارتقای كيفيت خودروهاي داخلي در دست اجراست و ما براي اينكه نشان دهيم به كيفيت محصولات توليدي خود اعتقاد داريم، طي يك برنامه زمان‌بندي‌شده قصد داريم گارانتي قواي محركه را به 5 سال و گارانتي خودروهاي داخلي را نيز به 3 سال افزايش دهيم. او در رابطه با مشكل ايجاد شده در رابطه با شماره‌گذاري خودروهاي داخلي به دليل نداشتن كپسول آتش‌نشاني نيز گفت: در هيچ جاي دنيا نصب كپسول آتش‌نشاني بر روي خودروهاي توليدي قانوني اجباري نيست؛ بلكه نصب آن به‌صورت آپشن در اختيار خريدار است، ما نيز تلاش داريم اين استاندارد را از حالت اجبار خارج و به‌صورت يك آپشن عرضه كنيم.
مديرعامل ايران‌خودرو در ادامه اين مراسم به اين موضوع اشاره كرد كه در سال‌های گذشته توجه صنعت خودرو کشور به میزان یا تیراژ تولید بوده و کمتر به موضوع کیفیت و صادرات اهميت داده شده است. او با اشاره به اين موضوع گفت: در سال‌های گذشته ما مدیران را بر اساس تیراژ محصول ارزیابی می‌کردیم که این مساله زمینه غفلت صنعت خودرو را از کیفیت و تنوع محصول فراهم آورد، به طوري كه با اعمال تحريم‌ها روی خودروهای تجاری در سال 89 و تشديد اين تحريم‌ها روي خودروهاي سواري در سال 90، به دليل نبود پشتوانه قوی در صنعت خودرو کشور مشکلات فراوانی برای تولید اين خودروها ایجاد شد. يكه‌زارع در عين حال اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد تنها 30 درصد مشکلات صنعت خودرو ایران به تحریم‌ها ارتباط دارد و مابقی مشکلات را باید در جاهای دیگر جست‌وجو کرد.به گفته يكه‌زارع، ايران‌خودرو با وجود رشد توليدي كه طي 6 ماه ابتدايي امسال در توليد به ثبت رسانده است تاكنون حتی یک ریال از بانک‌ها برای توسعه تولید خود دریافت نکرده‌ است و در یک سال گذشته نيز 500 الی 600 میلیارد تومان از بدهی‌های خود را به بانک پرداخت کرده‌ است.

مدیرعامل ایران‌خودرو همچنين از قطعه‌سازان براي همكاري با خودروسازان تشكر كرد و گفت: امروز زمان آن فرا رسیده که از شرکت‌های قطعه ساز تشکر کنم؛ چرا‌که تمام بار تولید روزانه دو هزار و 500 دستگاه خودروی داخل برعهده این شرکت‌ها است. او ادامه داد: این درحالی است که در گذشته از تولید روزانه 2 هزار و 700 دستگاه خودرو تولید 1800 دستگاه آن بر دوش شرکت‌های قطعه‌ساز بوده است.


با دو اتفاق متضاد در ساختار جمعیتی و خانوارها رقم می‌خورد

تغییر چهره تقاضای مسکن

دنیای اقتصاد: تحول اساسي در بافت جمعيتي كشور، چهره تقاضاهاي جديد در بازار مسكن را از خانوارهايي با بُعد سه تا چهار نفر به خانوارهاي كوچك‌تر تغيير داده است. در تحقيقاتي كه وزارت راه‌وشهرسازي براي نيازسنجي و طبقه‌بندي جامعه متقاضيان مسكن انجام داده، مشخص شده است: به‌رغم كاهش نرخ رشد جمعيت كشور، تحت‌تاثير افزايش خانوارهاي «تك‌‌نفره» آن هم در اشكال جديدي همچون زندگي‌هاي مجردي يا تك‌والدي، عملا نرخ رشد خانوارها رو به افزايش است. «نرخ رشد جمعيت» از 91/3 درصد در دهه 60 به 29/1 درصد در سال رسيده اما در مقابل اين انقباض، نرخ رشد سالانه تعداد خانوارها روند صعودي داشته و از 51/2 درصد به 89/3 درصد افزايش يافته است. هم‌اكنون خانوارهاي پرجمعيت 7 نفر به بالا- با سهم 2 درصدي از كل جمعيت، در حال محو شدن هستند و خانوارهاي سه تا چهار نفره اگرچه نصف جمعيت را تشكيل مي‌دهند اما نرخ رشد آنها رو به كاهش و در مقابل، رشد خانوارهاي «تك‌نفره» با سهم كنوني 7 درصدي، در حال افزايش است. با افت «بُعد خانوار»، مقرر شده مساحت آپارتمان‌هاي جديد 10 مترمربع كم شود. معاون مسكن وزير راه‌وشهرسازي با اشاره به نياز 11 ميليون واحدي در 13 سال منتهي به 1405، از برنامه ساخت حداقل 800 هزار واحد مسكوني در سال خبر داد.




نياز مسكن يك دهه آينده، كالبدشكافي شد
گونه‌هاي جديد تقاضاي مسكن

گروه مسكن- فريد قديري: تغييراتي كه به صورت «نامحسوس» اما «اساسي» در تركيب جمعيتي كشور طي سه دهه گذشته اتفاق افتاده، براي اولين‌بار توسط يك دستگاه دولتي رصد شده و قرار است در برنامه‌ريزي‌ها براي تنظيم مهم‌ترين بازار اقتصادي لحاظ شود.

نتايج تحقيقات وزارت راه‌وشهرسازي از شكل كنوني جمعيت و خانوار ايراني نشان مي‌دهد: اگرچه نرخ رشد جمعيت كشور از اواسط دهه60 ناگهان با شيب تند كاهش يافته، اما وقوع يكسري تحولات اجتماعي و اقتصادي در 20 سال اخير مانع از اثرگذاري انقباض جمعيت بر تعداد خانواده‌ها شده است، طوري كه شيوع گونه‌هاي جديد خانوار در كشور به افزايش خانوار‌هاي «تك‌نفره» دامن زده و به‌رغم كاهش شتاب جمعيتي، تعداد خانوارهاي متقاضي مسكن را افزايش داده است. اين تحقيق كه براي شناسايي آخرين وضعيت شاخص‌هاي جمعيتي و خصوصيات خانوارها با هدف «طبقه‌بندي جامعه متقاضي مسكن» انجام شده است، مشخص مي‌كند: نرخ رشد سالانه جمعيت كشور از نزديك 4درصد در نيمه اول دهه60 به نزديك 2درصد در نيمه دهه70 و حدود يك درصد در ابتداي دهه90 رسيده است. اما در همين فاصله، به جاي آنكه ميزان رشد تعداد خانوارها متناسب با كاهش رشد جمعيت افت كند، در رابطه‌اي معكوس، افزايش پيدا كرده است. نرخ رشد سالانه تعداد خانوارها در ايران از 51/2درصد در فاصله سال‌‌‌هاي 65 تا 75 به 89/3 درصد در پايان سال90 رسيده است. رابطه معكوس بين رشد جمعيت و رشد تعداد خانوارها اگر چه از سه دهه پيش برقرار شد، اما ادامه آن فاصله اين دو نرخ رشد را در اواخر دهه80 بيشتر كرده است. طوري كه سال90 در شرايطي كه جمعيت كشور 29/1 درصد افزايش يافت، تعداد خانوارها معادل 89/3درصد زياد شد. كالبدشكافي از جمعيت ايران نشان مي‌دهد: طي سال‌هاي اخير «تغيير سبك زندگي» به تشديد اين رابطه معكوس دامن زده است. در اين سال‌ها «كاهش زاد و ولد»، «ميل به زندگي مجردي» و «تشكيل خانوارهاي مستقل پيش‌از ازدواج» در كنار عامل ديگري به نام «طلاق» باعث شده «بعد خانوار» به عنوان يكي از سه شاخص جمعيتي كاهش پيدا كند. كاهش بعد خانوار كه به معني كم شدن اعضاي يك خانوار است، عملا اثر كاهش رشد جمعيت را بر نرخ رشد خانوار خنثي كرده و به افزايش تعداد خانوارها منجر شده است. «بعد خانوار» از 11/5 نفر در سال65 به 03/4 نفر در سال85 و سپس 54/3 نفر در سال90 رسيده است. طبق آخرين بررسي‌هاي صورت گرفته توسط وزارت راه‌وشهرسازي، بعد خانوارهاي ايراني در سال92 باز هم كم شده و به 5/3 نفر تبديل شده است. با كاهش تعداد اعضای خانوارها، جمعيت ايران در قالب تعداد خانوارهاي بيشتر نمود پيدا مي‌كند. به عبارت ديگر، در شرايطي كه هم‌اكنون شاخص «رشد جمعيت» رو به كاهش است، به‌علت كاهش شاخص «بعد خانوار»، عملا شاخص «رشد تعداد خانوارها» در مسير افزايشي قرار دارد. وزارت راه‌وشهرسازي براي نيازسنجي در بازار مسكن و برآورد ميزان نياز مسكن در فاصله سال‌هاي 93 تا 1405، به تجزيه و تحليل علل تغييرات اين سه شاخص جمعيتي پرداخته است. نتايج بررسي‌ها حاكي است: در حال‌حاضر شتاب رشد خانوارهاي «تك‌نفره» رو به افزايش است و در مقابل، نرخ افزايش خانوارهاي «سه و چهار نفره» كه نيمي از كل خانوارهاي كنوني ايران را تشكيل مي‌دهند به سمت كم شدن حركت مي‌كند. در دهه60، خانوارهاي پرجمعيت بعد 7 نفر به بالا- بين 20 تا 30 درصد كل خانوارهاي ايراني را تشكيل مي‌داد اما در ابتداي دهه90 سهم خانوارهاي پرتعداد در مناطق شهري به 3/2 درصد رسيده است و عملا خانوارهاي پرجمعيت در حال محوشدن هستند. در حال حاضر بيشترين فراواني در بعدخانوار متعلق به خانوارهاي سه و چهار نفره است كه 54درصد كل خانوارها را تشكيل مي‌دهند. با اين حال، نرخ رشد خانوارهاي سه و چهارنفره نيز در سال‌‌هاي اخير كاهش پيدا كرده و در مقابل، نرخ رشد تعداد خانوارهاي تك‌نفره رو به افزايش است. هم‌اكنون طبق آخرين آمار رسمي مركز آمار كه وزارت راه‌وشهرسازي به آن استناد مي‌كند، 7درصد كل خانوارهاي ايراني، «تك‌نفره» هستند. در تحقيقات صورت گرفته توسط تيم نويسندگان نسخه جديد طرح جامع مسكن در وزارت راه‌وشهرسازي، مشخص شده است: افزايش تعداد خانوارهاي «تك‌نفره» در نتيجه شكل‌گيري گونه‌هاي جديد خانوار است. در حال حاضر در كنار خانوار هسته‌اي يا به تعبير ديگر خانواده زن و شوهري زوج تنها-، گونه‌اي جديدي از خانوارها به وجود آمده است كه اعضای آنها لزوما زن و شوهر نيستند. اين خانوارها در اشكالي مانند خانوار تك‌والدي، خانوار مجرد مردانه يا مجرد زنانه در جامعه ديده مي‌شوند كه اين اشكال به افزايش تعداد خانوارهاي تك‌نفره منجر شده است. كاهش ميل به فرزندآوري، افزايش زندگي‌هاي دانشجويي، افزايش گرايش به استقلال در فرزندان، تشكيل خانوارهاي مستقل پيش از ازدواج و همچنين افزايش طلاق و بي‌ميلي به ازدواج مجدد مجموعه عواملي هستند كه باعث شده‌اند تعداد خانوارهاي تك‌نفره افزايش پيدا كند.

برنامه‌ريزي براساس تركيب جديد جمعيتي
حامد مظاهريان معاون امور مسكن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازي روز گذشته درباره برنامه‌اي كه دولت در قالب طرح جامع مسكن براي «ساخت و تامين مسكن» تدارك ديده است، به «دنياي‌اقتصاد» گفت: وزارتخانه با استناد به تركيب و شكل كنوني جمعيت و خانوار ايراني، برنامه بلندمدت 13ساله براي جامعه هدف متقاضي مسكن تدوين كرده است. مظاهريان در تشريح اين برنامه گفت: نابرابري بين تعداد كل واحدهاي مسكوني و تعداد خانوارها در كشور از يك ميليون و 300 هزار واحد در سال90 به حدود يك ميليون و 200 هزار واحد در سال92 رسيده است. معاون وزير راه‌وشهرسازي با اشاره به اينكه برنامه تامين مسكن با لحاظ نرخ رشد اقتصادي سالانه 2/5درصد در طول يك دهه آتي، تدوين شده است، افزود: بر اين اساس و با احتساب تعداد خانوارهاي فاقد مسكن، تعداد خانوارهاي تازه تشكيل شده در هر سال و همچنين واحدهاي مسكوني فرسوده و نيازمند نوسازي، در برنامه دولت ساخت 10 ميليون و 800 هزار واحد مسكوني جديد در فاصله سال‌هاي 1393 تا 1405 هدف‌گذاري شده است. مظاهريان با تاكيد بر نياز بازار مسكن به حدود 11 ميليون واحد مسكوني جديد در 13 سال آينده، تصريح كرد: متناسب با روند كنوني كاهش بعد خانوارها پيش‌بيني مي‌شود تا سال 1405 اين شاخص يعني تعداد اعضای هر خانوار از 5/3 نفر كنوني به 12/3 نفر برسد. بنابراين در برنامه ساخت و تامين مسكن، متوسط مساحت واحدهاي مسكوني جديد متناسب با گونه‌های جدید تقاضا از 101 مترمربع فعلي به 90 مترمربع كاهش پيدا مي‌كند. معاون امور مسكن وزارت راه‌وشهرسازي در ادامه گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد»، كل سرمايه‌گذاري لازم براي ساخت‌وسازهاي 13سال آينده را يك ميليون و 52هزار و 400ميليارد تومان برآورد كرد و گفت: بايد سالي حداقل 80 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري براي ساخت‌‌وسازهاي مسكوني در كشور انجام شود تا بتوان در افق طرح جامع مسكن 8/10 ميليون واحد مسكوني به موجودي كنوني بازار مسكن اضافه كرد.

بيشترين عرضه در چه دوره‌اي؟
معاون امور مسكن وزارت راه‌وشهرسازي همچنين اعلام كرد: بررسي‌ها درباره ميزان ساخت‌وساز و حجم عرضه مسكن در سه دوره زماني سال‌هاي 65 تا 75، 75 تا 85 و 85 تا 90 نشان مي‌دهد بيشترين عرضه جديد در دوره آخر اتفاق افتاده است. در فاصله سال‌هاي 65 تا 75، حجم عرضه جديد رشد سالانه 7/2 درصد داشته و در سال‌هاي 75 تا 85 نرخ رشد عرضه به 8/4 درصد مي‌رسد، اما در فاصله 85 تا 90 ميزان ساخت و عرضه جديد مسكن سالانه 5درصد رشد مي‌كند. علت بيشترين رشد در عرضه مسكن طي 5 سال اخير، تيراژ مسكن‌مهر و همچنين رونق تاريخي صدور پروانه‌هاي ساختماني در شهرها از جمله تهران بوده است.


در تحقيقات صورت گرفته توسط تيم نويسندگان نسخه جديد طرح جامع مسكن در وزارت راه‌وشهرسازي، مشخص شده است: افزايش تعداد خانوارهاي «تك‌نفره» در نتيجه شكل‌گيري گونه‌هاي جديد خانوار است. در حال حاضر در كنار خانوار هسته‌اي يا به تعبير ديگر خانواده زن و شوهري زوج تنها- گونه‌هاي جديدي از خانوارها به‌وجود آمده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: