به روز شده در: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
نشست علمی چیستی فلسفه دین
به گزارش سخن آنلاین به نقل از حوزه, نشست علمی چیستی فلسفه دین، با حضور صاحب نظران عرصه فلسفه، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در قم برگزارشد. حجت‎الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست علمی با اشاره به این که در تعریف فلسفه دین مباحث متعددی مطرح شده است، گفت: با تعریفی که در این رابطه ارایه داده ام، فلسفه دین در واقع، دانش و معرفتی است که عهده‎دار مطالعه فرانگر عقلانی درباره دین، دستیابی به احکام کلی دین و عناصر بنیادین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این تعریف، به هویت اصلی فلسفه دین، به مثابه یک دانش نگاه شده است که یک سری معلومات و مسایل مشتت نیست، بلکه یک دانش مسنجم است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: این تعریف در حقیقت از خصلت جامع عناصر بودن نیز برخوردار است و تمام این عرصه را شامل می‎شود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان این مطلب که فلسفه دین تنها مجموعه‎ای از مسایل گردآمده در یک کتاب نیست، عنوان کرد: در حقیقت این فلسفه روشن می‎سازد که روش و غایت دین چیست.

وی، فلسفه دین را از جنس دانش‎هایی مثل کلام دانسته و افزود: اگر دانش را به مجموعه معارفی اطلاق کنیم که به یک معرفت منسجم رسیده باشد، باید فلسفه دین را در زمره این دانش‎ها بیاوریم.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد خاطرنشان کرد: در این حوزه باید تعریف شود که دانش، موضوع، قلمرو و روش خاص این دانش چیست و چه موضوعی باید مورد مطالعه واقع شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در این تعریف، مطالعه فرانگر عقلانی به رویکرد دانش فلسفه دین در نقطه کانونی واقع شده است که این فلسفه جزو معرفت‎های درجه دوم است و رویکرد آن نیز عقلانی است.

وی با اشاره به این که میان هویت دینی و عقل حداقلی، حدود مشخص شده است، ابراز داشت: هویت دینی و معرفتی، حقایق معرفتی دانش را بازگو می‎کند و مشخص می‎کند که این دانش در کدام طبقه از دانش‎‌ها قرار دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مجموعه مباحث فلسفه دین دو دسته کلان را تشکیل می‎دهد که شامل دسته‎ای مباحثی که به هویت جمعی نگاه دارد و دیگری نگاهی که به بخش‎‌هایی از منطق و فلسفه‎‏های مضاف بر می‎‏گردد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد خاطرنشان کرد: علم‌های مضاف هم ممکن است به خودشان و موضوعشان به صورت فرانگر نگاه کنند؛ مثل جامعه شناسی دین و معرف که مطالعه فرادانشی و فرامساله‎ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تلاش برای دسترسی به یک تعریف از فلسفه دین به ما کمک می‎‏کند که مناقشه فلسفی و عمومی را حل کنیم.

دکتر قاسم پورحسن نیز در نشست علمی چیستی فلسفه دین، با ذکر این مطلب که فلسفه دین از ابتدای شکل گیری مباحث علمی تا 1960 میلادی با جریان واکنشی همراه شد، عنوان کرد: در این دوره صحبت از این بود که آیا گزاره‎های دینی معنا دار هستند؟

وی افزود: آنها هنوز این تفکرات را با خود یدک می کشند و حتی در مصاحبه‎های اخیری که از این نسل از فلاسفه دیده می‎شود آنها عنوان می‎کنند که ما تحت تاثیر پوزیتویسم بودیم؛ انفعالی بودن این جریان باعث ایجاد فراینده منطقه‎ای در فلسفه دین شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان این مطلب که تعریف فلسفه دین دشوار است خاطرنشان کرد: باید هر دو رویکرد دلیل گرایی حداکثری و حداقلی نگاه فلاسفه را مورد مطالعه قرار دهیم؛ برخی که مخالف بیان و تعریف عقلانی به معنای خاص دین هستند بر این تعریف می‎تازند و باید برای آنان نیز استدلال آورد.

وی عنوان کرد: در حقیقت تلاش برای دسترسی به یک تعریف از فلسفه دین به ما کمک می‎‏کند که مناقشه فلسفی و عمومی را حل کنیم.

وی افزود: این سوال نیز باید پاسخ داده شود که آیا فلسفه دین را صرفا بر اساس تاثیرات و اقبالی که داشته است دانش می‎دانیم یا اینکه یک سری ملاک‎هایی را در اختیار داریم که بر اساس آن، این فلسفه را دانش می‏‎نامیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: