به روز شده در: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۴۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رضوانه قلیپور
در پی اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری حواشی بسیاری به وجود آمد.نقدهای شدیدی بر این طرح که منافاتی با احکام اسلام نداشت, وارد شد که اگر به یکی از مشکلات جامعه وارد می شد نتیجه ی مطلوبی حاصل می شد.

سخن، گروه جامعه: فرزاد خلفی معاون رسانه مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران چندی پیش اعلام کرد: از این پس خانم ها مشاغلی که به خانواده و رفت و آمد آنها آسیب بزند را برعهده نمی گیرند. برای نمونه معاونان و مدیران شهرداری منشی و مسئول دفتر خانم استخدام نمی کنند. محمد باقر قالیباف نیز در توجیه این کار گفت "ما غیرت دینی داریم". لازم به ذکر است که در طول اجرای این طرح نه تنها هیچ اخراجی در شهرداری انجام نشد بلکه کارمندان 1 درجه ارتقا نیز داشته اند.

حدود 1 ماه پیش نیز شاهد اجرای طرح جدیدی با نام"طرح تکریم بانوان در شهرداری" بوده ایم که با حواشی بسیاری همراه بوده است. طرحی که بسیاری نام آن را "تفکیک جنسیتی" نامیده اند.این واژه خود وام گرفته از لغت غربی «Gender Segregation» است که مربوط به دوران تاریخی بربرهای اروپایی- آمریکایی است که از تحصیل و پیشرفت بانوان جلوگیری می کردند و حتی زنان پیشرو در رشته هایی همچون پزشکی را کمتر از 150 سال پیش، بایکوت اجتماعی می کردند، اما این طرح به هیچ عنوان لطمه ای به موقعیت شغلی بانوان نزده است. تنها از یک مکان مختلط با آقایان جدا شدند و در یک فضای کاملا زنانه مشغول به کار هستند، اما سوالی که طرح می شود این است که, دلیل این همه حاشیه سازی و انتقاد چیست؟ هیچ چیز تغییر نکرده و فقط کارمندان زن و مرد طبق همه ی شرایط قبلی در فضایی مجزا مشغول به کار هستند. پس نگرانی ها برای چیست؟

به نظر می رسد بسیاری از متنقدان فراموش کرده اند که نام کشورمان جمهوری اسلامی ایران است. اسلام به صورت مستقیم و غیر مستقیم دستور داده تا حد امکان از حضور زن و مرد نامحرم از یکدیگر جلوگیری کنیم.حتی درمان توسط جنس مخالف, در صورت وجود پزشک هم جنس را جایز نمی داند. اینها حدود الهی است تا مرد و زن به راحتی در یک جامعه سالم زندگی کنند. حدودی که مانع به وجود آمدن جامعه‌ای مانند جوامع غربی, پر از فساد و فحشا می شود. یکی از اهداف این حدود این است که زن و شوهر در کنار یکدیگر به آرامش برسند نه در کار و همراه با چندین نفر بیرون از خانه. این حدود الهی نه تنها آزادی های انسان را سلب نمی کند بلکه آزادی را در فضایی سالم تر ایجاد می کند.


*طرح تکریم زنان از منظر قرآن و روایات

کسی که غریزه ی شهوت را در مردان و ویژگی های لطیف زنانه را در زنان قرار داده خود در دفترچه راهنمای زندگی یعنی قرآن نحوه ی استفاده از این نعمت ها را به ما آموخته تا به انحراف کشیده نشویم. با نگاه دقیق به قرآن متوجه خواهیم شد که آیه به آیه قرآن نه تنها متناسب با جامعه‌ی عصر پیامبر(ص) است بلکه راهنمایی ارزشمند برای همه‌ی دوران‌ها نیز هست.

در آیه های 23 و 24 سوره ي قصص خداوند متعال از طریق داستان حضرت موسی(ع) و دختران حضرت شعیب (ع) درصدد بیان چند نکته برآمده است.

دختران شعیب (ع ) خود را از مردان دور کرده بودند تا در یک فرصت مناسب برای سیراب کردن دام هایشان اقدام کنند تا با مردان نا محرم برخورد نداشته باشند. آنان بيرون از خانه کار مي کردند و به پدرشان در دامداري کمک مي نمودند. البته کار بيرون از خانه را با عفت همراه کرده بودند و طوري عمل مي کردند که با مردان بيگانه برخورد نداشته باشند و کار کردن آن ها عوارضي به دنبال نداشته باشد. در برخورد با حضرت موسی(ع) نیز با حیا و با متانت گفت و گو کردند. هنگام راه رفتن با ایشان فاصله را رعایت کردند و حضرت موسی (ع) در راه رفتن پیش قدم شدند.

رسول خدا خود نیز عملاً برای جداسازی محیط زنان از مردان، اقداماتی انجام داد تا زمینه­ها و خطرات ناشی از اختلاط زنان و مردان را از میان ببرد. روزی آن حضرت با اشاره به یکی از درهای مسجد نبوی، به یارانش فرمود: «اگر این در را برای بانوان اختصاص دهیم، بهتر است و آنان هنگام خروج از مسجد، دچار مشکل نمی­شوند و اختلاط پیش نمی­آید».

همچنین رسول خدا در اقدامی دیگر به مسلمانان دستور داد در هنگام شب وقتی که نماز جماعت تمام می­شود، اول زن­ها از مسجد بیرون روند و بعد مردان پراکنده شوند. آن حضرت با این عمل خود، حتی زمینه روبه رو شدن زنان را با مردان نامحرم در کوچه­ های مدینه را از میان برداشت.

امام صادق در این باره نقل می­کند که: رسول خدا دستور داد: 

«لیس للنّساء من سروات الطّریق شیء ولکنّها تمشی فی جانب الحائط و الطّریق؛بر زنان سزاوار نیست که از وسط جاده عبور کنند، ولی آنان باید از کنار دیوار و جاده بروند( و با مردان نامحرمی که از وسط راه می ­روند، روبه رو نشوند).

امام صادق در حدیث مناهی فرمود: «رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید».

در حديثي آمده حضرت علي ـ عليه السّلام ـ كراهت داشت تا به زنان جوان آغاز به سلام كند، و پيرامون حكمت آن فرمود: «ترس از آن دارم كه تحت تأثير صداي او واقع شوم و ضرر آن از ثوابي كه از سلام مي‌برم بيشتر شود»


*تازه مسلمانان قدر اسلام را می دانند

طبق تحقیقات موسسه پیو جمعیت مسلمانان جهان در 20 سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است. جمعیت مسلمانان جهان نسبت به غیر مسلمانان از رشد دو برابری برخوردار است و تا سال 2030 بیش از 26 درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل خواهند داد. هرچند آمار دقیقی از تعداد افرادی که به دین اسلام ایمان می‌آورند وجود ندارد ولی تحلیلگران معتقدند که سالانه 100000 نفر در آمریکا به اسلام ایمان می‌آورند. زنان تازه مسلمان بسیاری دلیل روی آوردن به دین اسلام را تکریم هایی می دانند که این دین در حق آنها روا داشته است. بسیاری از آنها معتقدند اسلام طبق غرایز جنسی مردان و ویژگی های زنانه قوانینی تعیین کرده و امنیت و آرامش خود و خانواده شان را تامین کرده است. از نظر بسیاری از آنها اسلام دینی است که برای پیشگیری از ابزار شدن زن دستورات فراوانی داده و همه‌ی ابعاد وجودی زن, مرد, خانواده و جامعه را در نظر گرفته است.

اما به نظر می رسد ما از دین و دستورات بزرگان دینمان سر باز می زنیم و هنگامی که کسی قصد اجرای احکام آن را دارد فریاد آزادی خواهیمان بلند می شود. همه فمنیست می شویم و می گوییم این حکم خدا نیست اهانتی بزرگ بر زنان است و تکریم و راحتی زن را توهین تلقی می کنیم. اگر سراغ زنان تازه مسلمان غربی برویم متوجه خواهیم شد که دلیل بسیاری از آن ها برای گرویدن به اسلام این است که معتقدند در تمدن اسلامی، جاذبه های جنسیتی زن، در محیط خانواده و برای شوهر محصور است، اما در فرهنگ کفرمآب غربی، جاذبه های جنسیتی زن در تمام صحنه های اجتماع حضور دارد.

چندی پیش در برنامه سمت خدا که به حق یک برنامه ی تاثیرگذار و پر بیننده است, آیت الله ماندگاری پاسخ بسیار کامل و جامعی به پرسش یکی از بینندگان داد که قابل توجه است.

پرسش: شما گفته بودید که زن ها باید کار نرم افزاری و مردها کار سخت افزاری انجام دهند. احساس نمی کنید زن ها از دنیا عقب می مانند؟ بنده خود لیسانسه مهندسی کشاورزی هستم و در یک شرکت کار می کنم که هم مرد زیاد است و هم زن و احساس نمی کنم که لطافتم را از دست داده ام. این که پیامبر فرموده اند زن مثل گل است و نیابد قهرمان بازی در بیاورد یعنی چه؟ کسب روزی برای خانواده و پدر پیرم اشکل دارد؟ روزی به امام صادق عرض کردند که چرا لباس ها ی فاخر می پوشی مگر جده شما امیر المومنین لباس های عادی نمی پوشید؟ ایشان گفتند عرف امروز جامعه این است. پس عرف هرچه باشد می شود آن را انجام داد.

پاسخ آیت الله ماندگاری: اولا یاد بگیریم هر موضوعی را قبل از اینکه باور کنیم از دین بپرسیم.امام صادق (ع) گفتند که جدم در حکومت بودند و باید مانند پایین ترین سطح افراد جامعه زندگی می کردند.اما امام صادق (ع) با دانشمندان همه ی کشورها ارتبط داشتند پس باید طوری لباس می پوشیدند که دینشان را درست نشان دهند و در راس حکومت هم نبودند. عرف, حلال را حرام و حرام را حلال نمی کند. دین به ما می گوید که چگونه برخورد کنیم. دین از ما بهتر می فهمد اگر دانسته ی ما با دانسته های ولی خدا هماهنگ باشد ما در نور حرکت می کنیم. هرچه گفتند بگوییم چشم سرپیچی نکنیم. الان که تفکیک جنسیتی مطرح است چرا باید اطاعت کنیم؟ چون خدا, پیغمبر, ولی خدا و فقها فرموده اند. قسم به کلام خدا می خورم اگر امام زمان(عج) بیایند این تعطیل شده ی حکم خدارا احیا خواهند کرد. بله تفکیک جنسیتی را. توجه کنید برای هر گناهی پیشگیری کنترل و درمان نیاز است. پیشگیری یعنی اینکه محرم و نا محرم را کنار یکدیگر نگذاریم. شیطان گفته هر جا که 2 نامحرم با هم باشند من در آنجا حضور دارم. مسئولی که می فرمایند الان زمان مناسبی برای تفکیک جنسیتی نیست من سوال می کنم در محضر امام زمان (عج) هم همین حرف را می زنند؟ حتما ترس از آن دارند که اگر این کار را بکنند دنیا برایشان حرف در می آورد.ما باید جواب خدا را بدهیم. ما در سن دبستان و راهنمایی که افراد در معرض خطر نیستند آنها از هم جدا می کنیم بعد وقتی وارد دانشگاه می شوند آتیش و پنبه را کنار هم می گذاریم. اگر می خواهید مثل اروپایی ها بگویید که بعد از مدتی برایشان عادی میشود پس چرا اروپایی ها در تبلیغاتشان از زن ها استفاده می کنند؟ پس این عادی نشده است. چرا هنوز برخی مسئولان در سراسر دنیا به منشی هایشان هم رحم نمی کنند؟ چون خدا در این جنس جذابیت گذاشته است. در محیط کار هم همینطور است. وقتی این افراد وارد محیط کار می شوند تمیز و مرتب می‌آیند. بسیاری هم تمییزی را در آرایش می دانند. این ها 8 ساعت در روز به هم نگاه می کنند. با هم حرف هم می زنند. این آقا و خانم بعد از کار می روند خانه کنار همسرشان. خوب مسلما فضای خانه حالت عادی ندارد چون یک تصویر زیباتر در ذهنشان مانده است. اگر می گوییم کار نرم افزاری نه فقط در خانه بلکه بیرون در یک محیط سالم کار نرم افزاری کنید. اجبار چیز دیگری است. استثناها را که به عنوان قانون نشان نمی دهد. ما خودمان با دست خودمان اشتهای پسران و دختران را کور می کنیم سن ازدواج رفته بالا. ریزه خوری شهوانی می کنند. در کوچه خیابان محل کار و دانشگاه ریزه خوری می کنند و وقتی نوبت به حلال خودشان می رسد دیگر اشتها ندارند. تفکیک جنسیتی پیشگیری است. تفکیک جنسیتی حکم خداست. تکریم مرد و زن است.اهانت نیست.ما می خواهیم روح , زندگی و دیانت آن خانم و این آقا متذلذل نشود.شهدا رفتند که حکم خدا اجرا شود.جمهوری اسلامی قرار است الگو شود نه الگوهای آنها را اجرا کند.آنها باید از ما این مسائل را یاد بگیرند نه ما از آنها.


*در زمین رقیب بازی نکنید

شاید از ابتدا پشت چنین طرحی هیچ هدف سیاسی نبود اما با حاشیه سازی ها و انتقادهایی که از متنقدان داخلی و به خصوص خارجی به این طرح وارد شد به نوعی آن را سیاسی کرد.اگر برای یک تغییر به این سادگی این همه حاشیه سازی نشود, وقت و انرژی کافی برای رسیدگی به موضوعات مهم تری که هر روز با آن مواجه می شویم داریم.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
1
1
این هارو به روشنفکران تاریک فکر بگویید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: